tips pemilihan minyak 4t

jenis-jenis minyak hitam

minyak pelincir enjin motorsikal atau lebih gemar dipanggil minyak hitam merupakan minyak yang digunakan untuk menjaga enjin dan memastikan enjin berfungsi dalam keadaan baik, disini saya akan menerangkan dan menunjukkan pelbagai jenis minyak hitam dan fungsinya.

1) silkolene

minyak hitam silkolene merupakan antara minyak yang banyak digunakan oleh masyarakat di Malaysia. minyak ini memberikan fungsi penjagaan yang baik dan mampu melancarkan pergerakan enjin. 

2)petronas 

minyak ini merupakan keluaran yang terbaik daripada petronas. minyak ini mampu menjaga enjin supaya lebih smooth. harganya juga berkisar antara rm30-35.

3) castrol

minyak hitam castrol ini merupakan antara minyak hitam yang berkualiti rendah. harganya juga agak rendah bawah daripada rm20. daripada harganya juga kita sudah tahu bahawa ia pastinya berkualiti rendah. saya juga tidak menyarankan untuk menggunakan minyak hitam ini. jika terdesak hujung bulan barulah boleh gunakan minyak ini.

4) jtx

minyak hitam jtx masih baru dipasaran. dilihat dari feedbacknya juga ramai yang memberikan komen yang positif. saya kurang tahu detail tentang minyak hitam ini tapi yang saya tahu minyak ini memberikan kelancaran pada enjin dan membuatkan enjin bertahan lebih lama. harganya juga agak mahal iaitu rm 53.

5) motul

minyak hitam ini merupakan yang termahal keluaran motul. keberkesanannya juga memang tidak boleh diragukan lagi. ianya mampu menjaga enjin dan membuatnya lebih bersih serta kelancaran yang penuh. harganya ialah rm 76.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS PEMILIHAN TAYAR MOTOR

sportrim motorsikal