TIPS PEMILIHAN TAYAR MOTOR

JENIS-JENIS TAYAR MOTOR

tayar motor memiliki kepentingan tertentu untuk motorsikal begitu juga dengan jenis dan jenamanya juga. untuk mengutamakan keselamatan ketika menunggang motorsikal, penggunaan tayar yang berkualiti sangat penting. saya akan menyenaraikan jenis-janis tayar yang bagus dan sering digunakan oleh orang ramai.

1) Dunlop TT100


tayar ini digelar dua alam kerana bleh digunakan dijalan raya dan jalan yang berpasir. tayar ini juga tahan lasak dan boleh diguna dengan sangat lama. kebiasaanya tayar ini gunakan oleh orang yang berkerja sebagai rider dispatch yang berjalan jauh. anggaran harga tayar ini adalah RM 80-100 untuk saiz tayar 80/90.


2) bridgestone battlax

tayar ini merupakan antara tayar yang berkualiti dan harganya juga sangat mahal untuk pengguna motor kapcai. tayar ini kebiasaannya hanya digunakan oleh orang yang mampu sahaja. kualiti tayar ini juga sangat berbaloi dengan harga yang ditawarkan. harga tayar ini boleh mencecah RM400 untuk saiz 80/90.


3) FKR RS900 
 tayar ini merupakan tayar kelas bawahan dan antara yang paling murah. jenis tayar ini biasanya digunakan untuk jalan kampung sahaja kerana kualiti tayarnya tidak terlau bagus. boleh diguna untuk jalan jauh tapi ianya akan cepat rosak dan kehabisan bunga. harga tayar ini antara RM45 - RM65 untuk saiz 80/90.



4)maxxis diamond

 tayar ini juga banya digunakan oleh orang yang bermain motor. kualiti tayarnya juga diantara yang terbaik. juga tahan lama dan boleh dibawa untuk main corner. harga tayar ini diantara RM80-110 untuk saiz 80/90.




5) PIRELLI DIABLO ROSSO
tayar ini tidak terlalu mahal dan tidak terlalu murah tapi kualitinya juga sangat bagus. kebiasaannya orang akan membeli tayar ini dengan saiz yang kecil kerana nampak lebih garang dan cantik. tayar ini biasanya digunakan oleh orang yang minat akan aksesori motor. tayar ini berharga RM80-100 untuk saiz 80/90.





6) MAXXIS VOLANS


tayar keluaran terbaik oleh syarikat maxxis. tayar ini sangat berkualiti tinggi dan tahan lama. bentuk dan bunga nya juga sangat menarik. sangat grip bila bawak layan corner. harga agak mahal dari maxxis diamond. iaitu antara RM125-150 untuk saiz 80/90.

Comments

Popular posts from this blog

sportrim motorsikal

tips pemilihan minyak 4t